Vinales

27 september 2012 - Vinales, Cuba

Vanuit Matanzas hebben we een goedkope taxi kunnen krijgen naar Havana, waar we moesten overstappen op de bus naar Viñales. In Havana hebben we afscheid genomen van Giesa. Het leek ons eigenlijk eens mee te zitten toen er ook in Havana een goedkope taxi werd aangeboden. Voor 15 CUC per persoon bracht deze man ons dachten we. Eenmaal aangekomen bleek dat er sprake was van een een klein misverstand. Hij had niet gezegd 15 CUC per persoon maar 50 CUC totaal. Oepsss... Uiteindelijk hebben we een compromis kunnen sluiten.

De casa was niet heel geweldig, de mensen waren stug, de kamer stond en ondanks dat we dachten dat Milou geen dierenvriend was bleek het tegengestelde waar, ze sliep namelijk in een bed vol mieren. Lekker hoor!

De eerste avond in de casa gegeten. Heerlijke rode kip die we maar de prullenbak in hebben gegooid toen er even niemand keek. 's Avonds in het dorp wat gedronken met een Nederlands stel.

De volgende ochtend zijn we drie uur lang gaan paardrijden in een vallei. Ook Milou heeft haar angst overwonnen en is op zo'n gigantisch beest gestapt.

Onderweg zijn we gestopt bij een sigarenboer om te zien hoe hij sigaren maakt. We waren het over duidelijk niet gewend om paard te rijden want al naar tien konden we niet meer zitten. Toen het paard daarna ook nog eens ging galoperen hadden we het helemaal niet meer. De volgende twee dagen bleven we daaraan herinnerd worden wanneer we wilden gaan zitten.

's Middags hebben we fietsen gehuurd en zijn we de bergen in gegaan. Eerst naar een indianengrot en later naar een uitzichtpunt waarvan we Viñales konden overzien. Dat was een beste klim van zo'n 26 kilometer. Op de terugweg begon het te rommelen en zijn we snel de fiets opgestapt om haar de casa te fietsen. Helaas was de onweer sneller dan ons en was het ineens niet zo prettig meer. Vanuit één van de huisjes waar we langs fietsen hoorde we iemand schreeuwen. Het bleek onze gids van het paardrijden te zijn die gebaarde dat we bij hem konden schuilen voor het slechte weer. En zo zaten we binnen in een huisje dat niet meer was dan vier houten muren daarin een tafel en een paar stoelen.

's Avonds heerlijk gegeten in een restaurant, lasagne en spaghetti, omdat we dat zo misten. Het eten was zo lekker daar dat we er alle avonden hebben gegeten. Ze hadden zelfs creme brulee:-)

Vervolgens zijn we naar de enige uitgaansgelegenheid in Viñales gegaan en heeft Janneke daar haar eerste salsa ervaring gehad. We kunnen wel zeggen dat ze een natuurtalentje is!

De volgende dag hebben we een lekker relaxed stranddagje gehad op een onbewoond eiland. Witte stranden, blauwe zee en geen hond te bekennen. We like!!

De laatste dag in Viñales vroeg uit de veren want we zouden vanuit de bergen de zonsopgang gaan bekijken. Na een wandeling van een uur kwamen aan op punt van bestemming en geen zagen we om half 8 de zon achter een berg tevoorschijn komen en het hele dorp verlichten. De gids had voor de terugweg heel leuk bedacht een andere route te nemen en dat betekende dat we een uur lang over rotsen, slibberige modderpaadjes en onbegaanbare wegen moesten lopen. Dat het de hele nacht had geregend maakte het er niet veel beter op.

Terug in onze casa een poging gedaan om onze schoenen en kleding schoon te krijgen en onze tassen in te pakken want we moesten verkassen naar een andere casa.

Voor onze verhuizing zijn we nog even naar een uitzichtpunt gelopen vijf kilometer verderop. Waar we de heen weg werden geconfronteerd met een paar neukende schapen, stond er de terugweg een man tussen de struiken zich te rukken. We zijn er nog niet helemaal over uit of hij zat te wachten op een toevallige voorbijganger of op een lekker schaapje :-)

's Middags zijn we naar de derde na grootste grot van Amerika gegaan. Wat ons vooraf niet verteld was, is dat we weer twee keer een uur over onbegaanbare wegen moesten lopen naar deze grot. Het regende, het was glad en we waren het zat.

De grot was wel een geweldig mooi gezicht en zeker de moeite waard. 's Avonds wat gegeten met twee Nederlandse dames die we tijdens de reis hebben ontmoet en daarna wederom beland in het cultureel centrum van Viñales.

Dit was alweer de laatste dag in Viñales, we gaan nu weer onderweg naar Havana waar we hopen de laatste paar dagen aan het strand door te brengen voordat we vertrekken naar Mexico.

1. Joyce:
    6 oktober 2012
    Yeeeh verhaal en fotos .... jan toch weer op de fiets ;-) ... als ik het zo lees wil ik meteen in het vliegtuig stappen :-) ... meiden geniet ervan ! X x
  2. Gonny:
    6 oktober 2012
    alle dagen bijgelezen..meegereisd dus. Wat een gedoe om elke keer te handelen, voor je kunt reizen, hè. Mooie foto's hoor. Ook die van Ché. Het ziet er toch echt allemaal zonnig uit, ondanks de regenverhalen. Nou zet em op hoor en nog veel plezier verder.
  3. Dorenda:
    6 oktober 2012
    Nou ladies klinkt echt helemaal leuk!
    (op de rukkende man na dan!) ;)
    Xx
  4. Petra Feijer:
    6 oktober 2012
    Heerlijk om dit allemaal te lezen zo in ons koude kikkerlandje
  5. Ingrid van Lith:
    6 oktober 2012
    Wat gezellig om op een regenachtige avond jullie verhalen te lezen. En wat zijn jullie vreselijk actief en maken ook van alles mee...geweldig. Geniet er lekker van ladies!
  6. Karin:
    7 oktober 2012
    Haha.. grotten! Ik dacht dat je dat in België wel was afgeleerd Jan! Ik heb het koud... Ik heb honger.. ik wil niet meer lopen, herkenbaar;)? Vet verrhaal meiden!!

Geniet ervan! Dikke kus
  7. Margreet Brekeling:
    7 oktober 2012
    Heerlijk wat een leuke verhalen ladies! Prachtige foto's. Wat een lol zullen jullie samen hebben. Groetjes
  8. Suus:
    heey,
    Leuk om jullie verhalen te lezen en fijn dat het goed met jullie gaat..
    Geniet ervan!
    liefs suzan
  9. Esther:
    8 oktober 2012
    Aaah arme lou...mieren,paarden...en je bent al zo'n dierenvriend:) De paardentocht zullen jullie inderdaad nog goed hebben gevoeld,hihi! Jullie hebben een flinke beklimming gemaakt,26 km! jeetje! Tis erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en dat is een hoop!
    Geniet en wees voorzichtig!

x es
  10. Brabantse Fans:
    11 oktober 2012
    Hoi Janneke en Milou,
    Een grensoverschrijdende vakantie, dat kun je wel zeggen.
    We genieten van jullie reisverhalen uit Cuba en dadelijk zeker ook vanuit Mexico. Wat fijn dat jullie er ook telkens de plaats op de kaart aangeven. Geniet en groetjes.