El Calafate. Perito Moreno gletsjer

16 maart 2013 - Torres Del Paine, Glacier Grey, Chili

Aangekomen in El Calafate ging ik eens bekijken wat hier allemaal te beleven valt. De hoofd attractie  van deze plaats is de gletsjer Perito Moreno. Je kan vanaf verschillende balkons de gletsjer zien en met een beetje geluk kan je stukken ijs zien en horen vallen. Deze gletsjer is extra speciaal omdat dit de enige nog is die groeit. Ik had in het hostel een heel aardig meisje leren kennen Sara en die was hier al geweest. Dus die kon mooi wat info geven. Ze vertelde dat je ook over de gletsjer kan lopen. Zij had dit al gedaan. Ze wist alleen de prijs niet meer. We gingen samen even naar het dorp om op onderzoek uit te gaan. Het bleek dat deze excursie 160 euro kost. Aangezien het einde nadert voor mij is mijn bankrekening ook aardig leeg en heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen. Ook was er een dagexcursie dat je met een boot langs verschillende gletsjers vaart. De fotos zagen er goed uit alleen ook deze excursie kostte 160 euro. Ik had besloten om de volgende zelf naar de gletsjer te gaan en daar wat uren te besteden. Hierna ben ik samen met Sara en Vivian een meisje uit Buenos Aires die bij Sara op de kamer ligt een hapje gaan eten en wat drinken.

De volgende dag ben ik zelf naar de gletsjer gegaan met de bus. Bij het instappen van de bus vroeg hij waar mijn vrienden waren omdat ik blijkbaar twee buskaartjes had gekocht. Ik legde hem uit dat ik alleen reis. Hij verwees me naar het ticketloket om geld terug te vragen. Hier had ik een nl man heel gelukkig gemaakt. Want er waren geen plekken meer maar ik had een extra kaartje. Ik blij hij blij. Eenmaal in de bus kwam Alex aan. Dit was erg toevallig. We hebben samen de gletsjer bezocht. We kwamen rond half drie s middags aan en de bus zou om half 8 weer vertrekken. Als grapje vroeg.ik aan de chauf waar de gletsjer was( de gletser was recht voor onze neus en kon je niet missen) en hij keek me aan van oke waar heb je het over maar toen hij doorkreeg dat het een grapje was moest hij enorm hard lachen.We hebben over alle balkonnen gelopen. Overal had je een prachtig uitzicht op de gletsjer. Ik was verbaasd hoe groot het was. We hadden vrij snel geluk om een stuk ijs te zien en horen vallen. In een woord geweldig. Alex had gelukkig op tijd zijn tel om een filmpje te maken. Je hoort eigenlijk continu om je heen ijs afbreken en vallen in het water. Het probleem is dat je lang niet alles kan zien. Je hoort het wel. Je moet.echt geluk hebben. Ze adviseren ook om in de middag te komen want dan heeft de zon als het goed is al ff geschenen en is de kans groter dat je iets ziet vallen. Net voordat we terug moesten naar de bus zei ik tegen Alex wedden als we nu omdraaien dan gaats er een hele muur vallen. Hij antwoordde nog van doe normaal. Ik draai me om en ik denk 2 minuten daarna valt er een hele muur van ijs. Dit was echt ongelooflijk! Het geluid hiervan is niet beschrijven. Het ijs valt in het water en voorkomt hele grote golven. Super kicken!!. Hierna was het haasten naar de bus en terug naar El Calafate. De dag erna heb ik de bus gepakt naar Puerto Natales. Dit is een plaats in chili waar je de w trek kan lopen.