Stuck in Holguin

23 september 2012 - Holguín, Cuba

Om zeven uur zijn we vertrokken vanuit Baracoa in een echte ouderwetse jeep. De onconvertabele bankjes zaten aan de zijkant, onze tassen vastgebonden op het dak, geen airco en door de verroeste bodem kon je de weg onder je voorbij zien razen. Of nou ja, hobbelen .. Drie uur lang reden we over een 'bumpy road' om daarna nog 3 uur over een iets beter begaanbare weg te rijden.

In Holguin aangekomen moesten we haasten om onze tickets te kopen. Het bleek niet echt onze dag te zijn, het toeristenbureau had ons verkeerd ingelicht. De bus reed namelijk niet om 13.30 uur in de middag maar om 01.30 uur in de nacht.

Uiteindelijk bleek deze hele dag een nachtmerrie, na bovenstaande werd er:

- een taxi voor onze neus weggekaapt, de enige die ons voor een redelijke prijs wilde brengen

- bleek de bus die om 19.30 uur zou gaan, geen euro's aan te nemen zodat dit ook geen optie meer was

- zijn we met ons allerlaatste geld naar een hotel gereden waar op zondag wel geld gewisseld zou kunnen worden, na een half uur wachten en veel getreuzel waren we dan eindelijk aan de beurt. Oké we willen graag geld omwisselen. Een hoop gebrom in het Spaans waar we uiteindelijk uit begrepen dat dit niet mogelijk was. Only visa zegt de beste man. Nou prima dan nemen we wel geld op, als we in ieder geval maar wat hebben. Formuliertje ingevuld, paspoort laten zien, creditcard, weer wachten, wachten en wachten. Ja, aan de beurt! We willen graag 200 CUC opnemen. No not possible, only room, you want a room? NO, WE NEED MONEY TODAY!

- een boze chauffeur omdat we hem drie kwartier hadden laten wachten en hij vervolgens minder geld kreeg dan hij verwachtte.

- Bij het busstation hadden zich ondertussen twee mogelijkheden voor gedaan. De Cubaanse bus waar we niet in mogen wilde ons meenemen en er was nog een chauffeur die die kant op moest en ons daarom een leuke prijs kon bieden. We kozen voor het laatste omdat dit twee uur minder rijden was. De bus vertrok en wij zouden een uurtje later vertrekken. Echter duurde dat uurtje door het slechte weer 2,5 uur.

Al met al een dag om snel te vergeten.

1. Esther:
    8 oktober 2012
    Lekker door elkaar geschud dus in de jeep,hihi!
    Maar wat een ontzettende baaldag dames! Irritant dat sommige dingen niet even makkelijk te regelen zijn,maar anderzijds ook weer een mooi stukje 'cultuur' hihi! Sterkte!

x es