Torres del paine

16 maart 2013 - Torres Del Paine, Glacier Grey, Chili

De meeste toeristen komen naar deze plaats op de beroemde w trek te maken. Dit betekend plus minus 5 dagen hiken in de Patagonie van Chili. Ook hier heb ik weer alles gehuurd zodat ik 5 dagen kan camperen. Dit kreeg heb ik ook wandelstokken gehuurd. Dit is erg fijn als je veel omhoog en omlaag moet lopen. Gelukkig weten ze in Chili wel wat het woord supermarkt betekend. Ik kon mijn geluk niet op. Ze hadden onwijs veel spullen. Dit betekende niet alleen brood met kaas eten. In de supermakt heb ik ook een meisje Suzann leren kennen. Ze vroeg de weg naar de rijst en zo raakte we aan de praat. Hier bleek dat zij ook de volgende dag de W ging lopen. Nadat ik al mijn spullen had heb ik mijn tas ingepakt en informatie gevraagd over de W trek. De volgende morgen vertrok de bus om half 8 richting het park. Aangekomen in het park begon het te regenen. In de Patagonie kan het weer elke minuut veranderen dus altijd de vraag wat het weer doet. Nadat ik de entree had betaald moesten we allemaal een film bekijken over de regels in het park. Hierna werden we met de bus afgezet bij de boot. Met de boot ga je naar het begin punt van de trek. Aangekomen daar hagelde het. Ik dacht goed begin van de trek. Ze hadden gelukkig verteld om vuilniszakken mee te nemen. Mocht het gaan regen kan je alles in vuilniszakken stoppen zodat het beschermd tegen de regen. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb gewacht tot de regen stopte en toen kon mijn tweede Patagonie avontuur beginnen.

Dag 1

De eerste dag heb ik ongeveer 5 uur gelopen met 65 km per uur wind en soms wat regenbuien en erg veel bewolking. De weg naar de eerste campingplaats was omhoog en omlaag. Ook hier moest ik weer even wennen aan het gewicht van de tas. Aangekomen bij de eerste campingplaats kreeg ik hulp van Rachel en tom om mijn tent op te zetten. We hadden een erg goed moment uitgekozen namelijk een harde wind. Dit was een hilarisch moment om je tent op te zetten. En jawel toen de tent eindelijk stond ging de wind liggen. Op deze campingplaats hadden ze een huisje waar je binnen op je stoof kunt koken. Al snel was het hier gezellig en ontmoete ik heel veel leuke mensen. Na het eten hebben we wat kaartspelletjes gedaan en biertjes gedronken. Daarna was het bedtijd.Ze hadden mij een slaapzak gegeven tot min 5. Dit bleek helaas niet genoeg met gevolg dat ik niet heb geslapen. KLOTE!

Dag 2

De volgende dag ben ik vroeg opgestaan om de tent af te breken en de spullen in te pakken, want vanuit deze campingplaats kan je naar de gletsjer Grey lopen. Je kan hier naar toe lopen zonder tas want je komt na de gletsjer weer terug. yeahhh. De tocht naar boven duurde ongeveer 1 uurtje. De gletsjer was erg mooi maar lang niet zo indrukwekkend als de Perito Moreno.

Terug bij de campingplaats heb ik mijn huis weer op mijn rug gedaan en kon de tocht beginnen. Het weer was iets beter. Ik had soms zelf zon. De weg naar de volgende campingplaats was soms erg stijl omhoog. Tijdens het lopen ontmoet je ontzettend veel mensen en maak je zo af en toe een praatje. Erg gezellig. Deze dag was erg veel lopen en op een gegeven moment had ik zoveel pijn in mijn rug dat ik eigenlijk niet meer verder kon. Ik had bedacht om even een pauze in te lassen. Hier ontmoette ik nancy en Maik een stel uit Amerika van gemiddeld 50 jaar. Onwijs aardige mensen. Ze vroegen of het wel ging omdat de trranen in mijn ogen stonden. Ze gaven mij een peptalk en hierna ben ik weer verder gaan lopen. Ik heb een aantal keer gedacht om mijn tent gewoon langs de rivier te zetten en zien hoe de nacht verloopt. Alleen dit mag niet. Na ongeveer 8 uur lopen kwam ik aan bij de volgende campingplaats. Ik kon wel janken zo blij ik was. Op de campingplaats kom je al de mensen weer tegen die ik heb gezien tijdens het lopen. Dit zorgde al snel voor een leuke sfeer. Hier hadden ze geen huisje om te koken. Je mocht koken onder een afdakje. Heerlijk koud maar met warme chocomel geen probleem. Omdat het zo koud was ben ik rond half tien gaan slapen. Of ja slapen cht heb ik geen oog dicht gedaan vanwege de kou.

Dag 3.

Vandaag kon ik vanuit de camping naar de French Valley wandelen. Dit schijnt het mooiste stuk van de trek zijn met geweldige uitzichten. Ik heb de wekker vroeg gezet want de tocht naar de grote mirador is ongeveer 3 uur heen en 3 uur terug. Tijdens het wandelen was het erg bewolkt en regenachtig. Maar ik hield de goede moed erin. Bij de eerste mirador had ik gelukkig een mooi uitzicht over een gletsjer. En ik gad geluk om een heel groot stuk ijs / sneeuw naar beneden te zien vallen. Super gaaf. Hierna ben ik verder gaan lopen. Eenmaal aangekomen bij de tweede mirador was mijn moed op goed weer gestopt. Het werd steeds bewolkter waardoor ik de french valley ( prachtige bergen en de drie torens) nooit zou kunnen zien. Dus ben ik maar weer terug gelopen. Onderweg kwam k heel veel wandelaars tegen. Allemaal vroegen ze aan mij of ze iets konden zien. Hier moest ik helaas op antwoorden dat dit niet het geval was. Iedereen liep weer terug naar de camping.

Aangekomen bij de camping heb ik mijn spullen weer gepakt en kon de volgende wandeling beginnen. Deze dag was makkelijk en niet zoveel uren. Aangekomen bij de camping klaarde het zelf helemaal op en kon ik toch zomaar wat bergen zien. Ook hier hadden ze een afdak om te koken. Dit was erg gezellig want al de mensen die je ontmoet slapen bijna allemaal op dezelfde camping. Ik heb op deze camping een extra slaapzak gehuurd omdat ik na 2 nachten geen slaap toch echt wel een keer wil slapen. En dat is gelukt de volgend morgen werd ik uitgerust wakker.

Dag 4. Vandaag was het de dag om naar de hoofdattractie te lopen de drie torens. De weg hierna toe was erg veel omhoog en soms best wel zwaar. Ook hielp het weer vandaag niet echt mee. Veel regen en soms veel wind. Onderweg kwam ik nog een aantal papagaaien tegen, dat was wel schattig. Je kan bij de torens op twee plekken slapen; een uur van de mirador af of een cmping 45 minuten van de mirador af. Ik besloot de laatste camping. Ik heb bij de eerste camping even gerust en wat gegeten. Daarna was het nog een uurtje. Ik had gehoopt dat deze weg makkelijk zou zijn maar het tegendeel bleek waar. Alleen maar omhoog. niet leuk ik had er al meer als 5 uur opzitten en was best moe. Aangekomen bij de camping heb ik mijn tent weer opgezet. Iedereen adviseerde om zodra je aangekomen was ( rond 4 uur smidags) naar de mirador te wandelen. Dan heb je de meeste kans om door de wolken heen de torens te zien. Ik heb mijn laaste beetje energie gezocht en ben aan de klim begonnen. deze 45 minuten was vooral omhoog snik! Boven aangekomen kwamen de torens jawel uit de wolken YES!!!!!! Je moet hier heel veel geluk hebben want vaak komt hij niet de wolken. Ik vond het uitzicht een beetje tegenvallen vergeleken met El Chalten maar toch. Bij deze mirador heb ik weer veel leuke mensen ontmoet en gezellig geklets. S avonds hebben we weer met zijn allen gekookt.

Dag 5.

Meestal sta je vroeg op om de sunrise te zien bij de torens. Maar heel veel mensen hadden al gewaarschuwd dat het s morgens te bewolkt is. Dus had ik besloten om niet om 6 uur op te staan. De mensen die wel waren gegaan hadden helaas alleen maar wolken gezien. Vandaag was het de dag om terug te lopen. Het was een redelijke makkelijk weg. Aangekomen bij het eindpunt was het wachten op de bus die je naar het startpunt brengt. Ik kreeg een leuk idee om een groepsfoto te maken. Ik riep naar iedereen als je met mij op de foto wil dan moet je nu komen. Iedereen kwam aan en een jongen maaktte de foto. Met het gevolg dat hij nog ongeveer 15 cameras kreeg hahaha.

Toen de bus arriveerde had ik een probleem ik was mijn terug ticket kwijt. De kleur van mijn ticket was roze. Ik kreeg al zeg ik het zelf een briljant idee. Ik had nog ergens een roze papiertje. Ik heb hier water over heen gegoten en beetje verfriemeld. De busschaffeur keek raar op waarnaar ik hem uitlegde dat het erg had gerekend en dat mijn ticket helemaal kapot was. En jawel hij geloofde mij. Ik mocht mee in de bus te hilarisch voor woorden. Aangekomen bij het begin punt splisten de groep op. Ik had voorgesteld om s avonds met zijn allen te eten en iedereen vond dat een supèr idee.

Terug in het hostel was het tijd voor een heerlijke warme douche. Tijdens de wandelingen  vertelde een paar mensen dat ze een cruise gingen maken van Puerto Natales naar Puerto Monnt. Dit koste ongeveer 300 euro. Ik heb in het hostel geinformeerd en er was nog plek. Ik heb hier even over nagedacht en uiteindelijk geboekt. Het was zondag en maandagavond zou ik gaan. Daarna heb ik ff gechild en s avonds hebben we met zijn allen gegeten. Dit was echt super gezellig!! En ik vertelde dat ik mee ging op cruise dit vond iedereen super tof! Sommige mensen gingen niet mee op cruise en daar heb ik s avonds afscheid van genomen.

Ondank het slechte weer en de teleurstelde lansdschappen vergelijken met El Chalten heb ik een super geweldige leuke 5 dagen gehad met onwijs leuke mensen!!!

1. Nadja:
    17 maart 2013
    Slim van je ticket :-)
  2. Eva:
    17 maart 2013
    Weer een intensief maar mooi avontuur :)