El Chalten camperen in de Patagonie.

16 maart 2013 - Torres Del Paine, Glacier Grey, Chili

De volgende dag heb ik de bus genomen naar El Chalten. Je had twee opties om met de bus naar deze plaats te gaan of in een keer(30 uur) of in twee dagen met een overnachting in Puerto Moreno. De prijzen verschilden niet veel met elkaar dus heb ik gekozen voor de laatste optie. De bus vertok om 6 uur s ochtends. We hadden mazzel want we waren maar met drie mensen, een jongenuit Argetinie en een oudere man uit Duitsland. Dit betekende heerlijk languit in de bus liggen. Deze dag was er ook een tourguide op de bus Andy. Andy vertelde tijdens de busreis interessante informatie over de omgeving en wat je allemaal voor activiteiten kunt doen in El Chalten en El Calafate. De weg naar El Chalten is langs de beroemde weg route 40. Urenlang rijdt je door niemandsland. Soms stopte we even voor een toiletbezoekje. We kwamen s avonds rond half 8 aan bij het hotel. De volgende dag hadden we een andere bus en geen Andy. Deze bus was een stuk voller met mensen. Ik heb hier twee meiden. leren kennen. Nora komt uit Duitsland en Cathy uit Engeland. Tijdens de busreis heb ik gezellig met hen geklets en al snel hadden we besloten om met zijn drieen te camperen in El Chalten. Toen we aangekomen waren in El Chalten hebben we de plannen gemaakt en een tijd afgesproken voor de volgende dag. De volgende dag hebben we eerst alle spullen gehuurd om te camperen zoals een tent, slaapmatjes en slaapzakken. Daarna hebben we boodschapen gedaan voor de komende dagen en onze backpack op een logische manier ingepakt. De boodschappen vielen erg tegen. Er is maar een supermarkt en bijna alles was uitverkocht. We hadden toen maar besloten om vooral brood met kaas te eten en koekjes. Na de boodschappen en de tas inruimen was het tijd om te starten. Korte info. We zouden ongeveer 3 a 4 dagen gaan camperen in het Patagonie gedeelte van Argetinie genaamd Fitz roy. De dag dat we begonnen was het erg bewolkt en konden we tijdens het lopen weinig zien. Ook was de eerste dag erg zwaar omdat ik niet gewend was om met ongeveer 20 killo op mijn rug 4 uur te lopen. Een ding was super fijn we konden gewoon water drinken uit de rivieren dit scheelde veel water sjouwen. Aangekomen bij de eerste camping hebben we de tent opgezet en zijn we naar het meer gelopen. En jawel opeens waren de wolken verdwenen en hadden we  konden we onze Fitz zien. In een woord geweldig!! Vanuit het meer kon je nog naar een mirador lopen vanuit waar je een mooi uitzicht had op de gletser. Hierna zijn we terug gelopen. De volgende dag hadden we prachtig weer volop zonneschijn. Yes dit betekende veel goeds! We zijn we naar de volgende campingplaats gelopen. Tussendoor hadden we veel mooie uitzichtpunten ( zie fotos die beschrijven meer) en zijn we gestopt bij een meer met een soort van strandje. Hier hebben we gelunchd en heerlijk gechild en genoten van de zon. Aangekomen bij de tweede campingplaats kwam ik Alex weer tegen. Vanaf deze campingplaats hadden we weer een prachtig uitzicht op onze Fits vanuit een andere invalshoek. Vanuit deze camping kon je verschillende korte hikes maken naar andere plekken. We zijn dezelfde dag nog naar het meer gelopen wat is ontstaan door het smelten van de gletsers. De weg hiernaar toe was niet leuk. Grote dikke keien waar je als een aapje over een moet lopen. Bijna aangekomen bij de mirador moesten we een riviertje over.
Ik vond dat niet te doen vanwege mijn camera die nat kon worden als ik er inviel en ik wilde geen natte schoenen. Ik had besloten om terug te lopen. De andere twee meiden zijn we'll gaan lopen. s Avonds hebben we met een paar andere mensen gezellig geklets en zijn we vroeg gaan slapen want de wekker zou om 6 uur gaan voor de zonsopkomst. De volgende morgen ging mijn wekker niet af. Gelukkig schrok ik op tijd wakker om de zonsopkomst te zien. De klim omhoog zou stijl zijn en ongeveer een uur duren. Ik vond de klim gelukkig meevallen en we waren gelukkig net op tijd boven voor de zonsopkomst. Hier verwjjs ik jullie graag naar de fotos die zeggen meer dan duizend woorden prachtig! Vanuit hier kon ik nog de mirador zien die ik die dag er voor had gemist. Terug beneden hebben we even gerelaxd om vervolgens naar een andere gletser te lopen een uurtje van de camping vandaan. Ook dit was prachtig zie fotos. Terug bij de camping hebben we onze spullen ingepakt en zijn we naar een andere camping gelopen. We hadden een perfecte plaats gevonden met een geweldig mooi uitzicht op onze Fitz zie fotos. De volgende ochtend zijn we vroeg op gestaan om nog een keer de zonsopkomst te zien. Hierna hebben we onze spullen weer ingepakt en zijn we terug gegaan naar het dorp.

Deze eerste ervaring met Patagonie is zeer zeker een hoogtepunt van mijn trip. Wat ik niet meer doe is een tent delen met mensen. Ik heb gemerkt dat ik graag mijn eigen tempo loop zonder rekening te houden met andere mensen.

1. Nadja:
    17 maart 2013