Santa Clara

23 september 2012 - Santa Clara, Cuba

Om half drie 's nachts zijn we eindelijk aangekomen in Santa Clara. Na een lange dag vol met niks doen en tegenslagen zijn we helemaal gaar en kruipen we snel ons bed in.

De volgende ochtend ontbijten/lunchen we in een restaurantje, gaan we naar een markt waar we een paar armbandjes kopen en kopen we een mes zodat we eindelijk de ananas kunnen eten waar we al zo lang zin in hebben.

's Middags brengen we een bezoek aan de sigarenfabriek. Erg indrukwekkend om te zien dat er mensen in rijen zitten om de hele dag door sigaren in elkaar te draaien, het is eigelijk gewoon lopende band werk waar we helaas geen foto's van hebben mogen maken. Per dag worden hier 15.000 sigaren geproduceerd.

Hierna wilden we naar het monument waar Ché tijdens de revolutie de treinen heeft laten ontsporen. Onderweg kregen we ineens te maken met onze tweede grote regen en onweersbui. Daar zaten we dan, opgesloten in één of ander flutwinkeltje terwijl het water naar binnen regende, trottoirs overstroomden en putdeksels van hun plek afvlogen omdat de druk in de leidingen te groot werd. Toen het maar niet minder werd zijn we uiteindelijk gaan rennen naar het monument wat nog maar tweehonderd meter van ons verwijderd was. Toen we daar zeiknat aankwamen vertelde de vrouw doodleuk dat het museum de rest van de dag dicht zou blijven in verband met de regen... Lekker dan, welkom in Cuba!

Dan maar met paard en wagen terug naar de casa, waarbij de man niet heel erg blij keek toen Giesa betaalde met Cubaans geld. Ja ondertussen zijn wij geen domme toeristen meer waar ze steeds misbruik van kunnen maken.

Ook 's avonds hebben we dit geld gebruikt om van uit eten te gaan. Hierdoor lukte het ons om slechts 8 euro te betalen voor een avondmaaltijd inclusief drinken voor drie personen.

Later hebben we op het terras nog wat leuke mensen ontmoet uit Belgie en Namibië en zo vloog de avond weer voorbij.