Baracoa

20 september 2012 - Baracoa, Cuba

Gister zijn we aangekomen in het zuidelijkste puntje van Cuba, een klein dorpje genaamd Baracoa. Wederom een prachtige casa waarbij we de hele bovenverdieping voor onszelf hebben inclusief het dak dat is omgebouwd tot een terras. Vanaf ons terras kijken we uit op de zee die nog geen honderd meter verder op ligt.

's Middags hebben we het dorpje verkend. Dit was nog een hele klus want we verdwalen zo ongeveer in elk dorp waar we komen, zelfs als we elke twee minuten de weg vragen om te checken of we nog wel goed gaan. Waar fruit op straat te koop is en halve varkens gewoon buiten voor de kozijnen hangen, blijkt een supermarkt vinden voor ons ook nog geen eenvoudige klus. Dit nam dan ook de hele middag in beslag.

Chagarijnig, warm en nat van het zweet besloten we het prachtige strand op te zoeken. Daar eenmaal aangekomen bleek dat het strand er vooral van een afstand mooi uit te ziet, geen optie dus. Dan maar naar een zwembad bij een hotel. Daar eenmaal aangekomen probeerde ze ons eerst op te lichten door tien CUC per persoon te vragen. Nou dan maar niet, we blijven ten slotte Hollanders :-)

Toen we weg liepen werden we terug geroepen, twee minuten later bleek 2 CUC toch voldoende te zijn. Eindelijk konden we een beetje afkoelen.

's Avonds hebben we onder het genot van de sterrenhemel, de maan en het geluid van de zee (chalet royaal is er niks bij) echt super lekker gegeten in onze casa. Janneke had zwaardvis en Milou had octopus. Milou had echter wel wat moeite met de octopus en dan voornamelijk de tentakels:-) Daarna nog een drankje gedaan in het dorpje waar we twee Cubanen ontmoeten die ons dansles wilde geven en waar Janneke midden op straat de salsa heeft gedaan.

Vandaag zijn we met een toer naar Yumuri gegaan. Hier kregen we een uitleg over verschillende cacaoplanten en werd verteld hoe chocolade wordt gemaakt. Eindelijk kon Jan een stukje chocola eten :-) (want zo verslaafd je kan zijn aan sigaretten is Jan verslaafd aan chocola). We konden ook nog dingen kopen alleen past dit helaas niet allemaal in onze tas en hebben we dit moeten laten liggen.

Vervolgens zijn we met waterfietsen naar een verlaten stukje natuur gegaan, waar we heerlijk in een meer konden zwemmen. Onderweg hierheen zijn we een duizendpoot tegen gekomen van zo'n vijftien centimeter..

Bij de toer hebben we een Duits meisje ontmoet waar we 's avonds wat mee zijn gaan drinken. Ook zijn we daar twee Nederlandse jongens tegen gekomen waarmee we 's avonds naar een discotheek zijn geweest. Ook in deze discotheek ontkomt je er niet aan om een dansje te maken. Zo schijterig als Milou is gaat Jan helemaal los. Ook heeft Jan met een Cubaan gebattled :-). Na de disco zijn we meegegaan naar hun hotel en hebben we midden in de nacht gezwommen met boven ons een prachtige sterrenhemel! Heerlijk die verkoeling :-) Toen we terug wilden om ons bed op te zoeken bleek er geen taxi meer te rijden (het was immers al 4 uur), waardoor we genoodzaakt waren op te overnachten in het hotel. Bij het zwembad hebben we twee strandstoelen gepakt en deze meegenomen naar de kamers van de Nederlandse jongens. (Check deze strandstoelen moesten een verdieping omhoog worden gesleept dit koste ons bloed, zweet en tranen), maar we hebben heerlijk geslapen.

De toer van de volgende dag hebben we maar overgeslagen en we besloten een rustig dagje te houden. Dit kon ook niet anders want we hadden geen geld meer en toen we geld wilden gaan wisselen bleek de bank over zeven minuten dicht te gaan en mochten we niet meer naar binnen, typisch Cubaans...

's Middags zijn we naar een archeologisch museum gegaan om vervolgens de middag lekker te vertoeven aan het zwembad. Daar ook ons vervoer voor de middag geregeld. De komende dagen zullen we met Giesa reizen, het Duitse meisje.

We vertrekken met een jeep naar Holguin om daar over te stappen op de bus naar Santa Clara. Dit scheelt ons als het goed is vijf uur rijden omdat we met de jeep een route kunnen nemen die voor de bus onbegaanbaar is.

1. Gisela:
    6 oktober 2012
    Hey meiden! He is maar goed dat jullie een goeie conditie hebben!! Jullie hebben al heel wat kilometers afgelegd! En Janneke op de fiets door de bergen...het met nie gekker worden..En paardrijden, geweldig! En hoe tof, de blauwe zee, strand, lekker eten! Ik is jaloers! Echt leuk om nu ook de fotoos erbij te zien! ik hoop dat het in Mecico wat meer vlekkeloos verloopt, geniet er weer lekker van saampjes, xxx mama
  2. Esther:
    8 oktober 2012
    Whahahha! Ik zie dat gesleep met die strandbedjes al helemaal voor me,idd bloed,zweet en tranen,hihi! Octopus niet meer gevoeld in je buikje? Alles dus goed gekauwd..hihi! Fijn voor janneke dat ze dan eindelijk weer eens een stukkie chocolade kon eten..zal vast goed hebben gesmaakt

x es
  3. Dewi van den Oord.:
    10 oktober 2012
    Hey dames. Wat geweldig, schapen, duizendpoten, mieren, paardrijden, sigaren, chocola, onweer, fietsen, enz. Jullie vermaken je daar wel! Leuk om weer verhalen te lezen over jullie avonturen:) Ga zo door en nog veel plezier. Liefs uit Rosmalen!