San Ignacio

26 oktober 2012 - San Ignacio, Belize

Vanuit het oh zo leuke Caye Caulker kwamen we aan in de spookstad San Ignacio. Even omschakelen om weer in een rustig en saai dorp te zijn.
De reden dat we naar dit dorp kwamen was de ATM Toer die we wilden doen. Dit is een tocht door een grot die voor een groot deel onder water ligt. Dit hebben we s avonds geboekt  bij een reisbureautje. Bij het naastgelegen restaurant hebben we ook direct gegeten en hier hebben we drie Amerikanen ontmoet.

s Ochtends stonden we om zeven uur klaar voor de toer. We hadden een hele waslijst meegekregen wat we allemaal mee moesten nemen, dus dit beloofde wat. In onze afritsbroeken, wandelschoenen en t-shirts moesten we het koude water in. Het was weer net alsof we moesten afzwemmen. Met een zaklamp op ons hoofd gingen we steeds verder de grot in. In deze grot hebben de Mayas geleefd en dit is één van de weinige plekken die ze door de jaren heen niet gerestaureerd hebben en dus nog helemaal intact is. Helaas was onze gids zijn tong verloren waardoor wij een hoop informatie niet hebben gehad. Via de volgende link hebben we zelf maar voor gids gespeeld, ook zijn hierop fotos te zien. Wij mochten namelijk geen camera meenemen omdat één of andere klootmongool een camera op een schedel heeft laten vallen. De camera was sterker dan de schedel waar je nu dwars doorheen kunt kijken.

Als klap op de vuurpijl kwamen we op de terug weg vast te zitten in de modder met onze bus. Hehe, eindelijk wat sensatie na deze vermoeiende dag. Zelf toen alle mannen hielpen me duwen kwamen we niet los. Uiteindelijk moest er een trekker aan te pas komen die ons weer los kon halen.

s Avonds bleek het dorp ineens tot leven te komen toen er halloween gevierd werd in het centrum. Overal was muziek op straat en liepen mensen verkleed rond. Samen met de Amerikanen die we de vorige dag hebben ontmoet hebben we onze eerste halloween ervaring mee mogen maken. En wat was dat lachen!!! (Zie foto en filmpjes).

Dit is alweer onze laatste dag in Belize, morgen vertrekken we naar Guatemala.

1. Nadja:
    30 oktober 2012