Palenque

10 oktober 2012 - Palenque, Mexico

Met een organiseerde toer zijn we vandaag naar Palenque gereist. Waar de overige reisgenoten weer vijf uur in de bus zaten, bleven wij achter in Palenque.

De toer bracht ons naar de watervallen van Agua Azul (dit betekent blauw water). Over een afstand van ongeveer 2 km daalt de rivier in 'traptreden' zo'n duizend meter in hoogte en dat veroorzaakt een hele lange waterval met stroomversnellingen en poelen. Helaas zitten we hier in het regenseizoen en is het water dan niet zo blauw. Wel was het bloedje heet en dus heerlijk om een verkoelende duik te nemen in het water. Dan pas merk je ook hoe sterk de stroming op sommige plekken is.

Vervolgens zijn we naar een andere waterval gegaan, Misol Ha. Dit is een hoge waterval middenin een tropische jungle. Het water kletterd met een geweldige vaart naar beneden. Er liep zelfs een pad achter deze waterval. Na een hoop geklim en geklauter over glibberige rotsen, komen we zeiknat aan op een mooi uitzichtpunt.

Het is haast niet te beschrijven hoe dit eruit ziet dus kijk maar even snel naar de foto´s. Dit uitzichtpunt blijkt het begin van een grot te zijn, waarin nog een waterval verborgen ligt. Op blote voeten en met een zaklamp op ons hoofd lopen we deze grot in. Het is slechts een klein watervalletje maar wel erg mooi om te zien!

Vervolgens  bezoeken we Chiapas. Dooradt veel hieroglyfen op de muren intact zijn gebleven wisten ontdekkers veel van de geschiedenis van deze stad te ontcijferen. Ook is hier de graftombe van Koning Pacal. Omringt door echte apen probeert onze indianengids ons in deze tijd terug te slepen door op een sensationele manier over de geschiedenis te vertellen.

Na deze toer worden we afgezet bij ons hostel. Dit is een soort van resort waar verschillende hostels, restaurantjes en barretjes zijn, maar dan wel midden in de jungle. Het is er erg warm en klam zodat zelf het beddengoed niet droog te krijgen is. Een moment later worden we in onze kamer opgeschrikt. Vanuit de badkamer gilt onze reisgenoot uit LA alles bij elkaar. Een  kikker is de oorzaak, tja welkom in de jungle zeggen we dan maar….

Na een gezellig avondje gaat onze wekker de volgende dag wederom erg vroeg. Om zes uur worden we bij de uitgang verwacht voor een toer in de jungle. Eerst  volgt een rit van ruim drie uur die ons naar de grens van Guatamala brengt.  In Corozal stappen we in een bootje die ons in drie kwartier naar Yachilan brengt..  De ruines hier staan aan een grote rivier en in tegenstelling tot veel andere ruines leven hier veel dieren. Zo moeten we uitkijken voor slangen die in de ruines kunnen zitten, vliegen er constant vleermuizen boven ons hoofd en horen we overal om onsheen geschreeuw van apen. Dit gaat zo hard dat het net lijkt of we in een aflevering van ´Jurrasic Park´ zitten en we omgeven worden door dinosaurussen.

Hierna volgt een rit naar het Bonampak. Ook hier liggen weer ruines. Wat hier vooral interessant aan is, zijn de muurschilderingen die hier overal nog te vinden zijn.
Na deze lange dag worden we tegen acht uur ´s avonds afgezet bij het station waar we wachten op de nachtbus die ons om elf uur naar Merida brengt. Na vandaag al zo´n zeven uur in de bus te hebben gezeten, zitten we niet te wachten op nog eens acht uur.. maarja wie wat wil….

1. Margreet Brekeling:
    13 oktober 2012
    Weer prachtige verhalen en mooie foto's!!!
  2. Gisela:
    15 oktober 2012
    Ha Ladys, ik ben eindelijk door alle fotoos heen... wat geweldig allemaal!! Wat een belevenis voor jullie zeg!
    Weer op naar de volgende verhalen..
    liefs, gisela
  3. Laura S.:
    Hey!

Wow, wat een supergave verhalen en mooie foto's! Echt leuk! Nog heel veel plezier daar!
    Liefs x
  4. Nadja:
    Leuke foto's!
  5. Esther:
    16 oktober 2012
    Heerlijk verhaal weer! Tis soms bijna onwerkelijk om te beseffen dat je dit echt allemaal nu aan het doen bent,lou;)
    Dit is nu even het laatste verhaal wat ik voorlopig lees,want nog heel even en dan ga ik op vakantie. Donderdag richting de zon!
    Dus hopelijk genoeg te lezen als ik weer terug kom,hihi!

Have fun and watch out! xxx