Merida

12 oktober 2012 - Mérida, Mexico

Vanuit Palenque zijn we met de nachtbus naar Merida gereden. We zitten in een heel mooi en groot Hostel waar we zelfs een zwembad hebben. Dit komt goed uit want het is hier erg warm en klam weer.
De muggen hier lusten ons rauw en wij proberen de hele dag door weerstand te bieden tegen de gigantische jeuk. Wie er toch ooit bedacht heeft waarom we muggen nodig hebben in deze wereld, ik breng mijn bloed liever naar de bloedbank :-)

Aan het eind van de ochtend brengen we een bezoek aan Izamal, een Maya dorp waar de gebouwen grotendeels geel zijn geverfd. Waarom? Dat mogen jullie voor ons uitzoeken, wij hebben namelijk geen idee :-) Het stadje stelde niet zoveel voor dus we waren al snel weer terug in Merida.

's Avonds hebben we een poging gedaan om pannenkoeken te eten. We kwamen er al snel achter dat Nederlandse pannenkoeken toch wel heel uitzonderlijk zijn want degene die wij gegeten hebben waren, dik, sompig en mierzoet, typisch Amerikaans....

De volgende dag hebben we de bus naar Uxmal gepakt. Een hele onderneming als je niet weet waar je uit moet stappen en de taal niet echt spreekt. Uiteindelijk zijn we ergens bij een soort van snelweg gestopt en gelukkig lag daar om de hoek Uxmal. Na twee keer entree te hebben betaald, hebben we hier een tijdje met ons gids 'lonely planet' rondgelopen. Terug bij de snelweg hebben we gewacht op de bus naar Kebah, een andere ruïne. Na een uur te hebben gewacht, bleek deze bus vandaag een snipperdag te hebben opgenomen ofzo en dus zijn we maar terug gegaan naar Merida.

In Merida zijn we eindelijk tegen gekomen waar we al sinds het begin van onze reis al op zoek naar waren, een grote supermarkt MET groente!
Dit was beter dan alle activiteiten die we deze week hebben ondernomen. Het werd ons gewoon mogelijk gemaakt om onze eerste verantwoorde maaltijd te bereiden. Onze moeders kunnen trots op ons zijn :-)

De volgende dag in Merida een lekker relaxt dagje gehad, een beetje struinen langs de marktkraampjes, winkeltjes bekijken, zwemmen in het hostel. 's Avonds kwam een reisgenootje uit één van de vorige plaatsen ons opzoeken. We waren van plan om gezellig in het hostel wat te drinken, een low budget avondje. Dit werd ons echter onmogelijk gemaakt door de gemeente Merida. Deze heeft namelijk besloten dat je strafbaar bent als je na vijf uur met alcohol op straat loopt op zondag. Winkelpersoneel houdt zich hier netjes aan en blijken niet gevoelig te zijn voor onze charmes, omkoping, afpersing, dealtjes en boze blikken. Maar wij zijn echte doorzetters. Nadat we uit vijf winkels zijn gezet besluiten we wat te drinken in een restaurantje. Daar blijkt het personeel wel omgekocht te kunnen worden, weliswaar is dit een onderhandeling van bijna een uur en moeten we gevarengeld betalen (wat de biertjes toch wel prijzig maakt), maar het is gelukt. We vertrekken naar het hostel en achter ons loopt een ober met in zijn hand een plastic tas met daarin flesjes bier die zorgvuldig ingepakt zijn in krantenpapier. Als we eenmaal ver genoeg weg zijn van het restaurant en de ober gelooft dat we echt niet tegen de politie zullen zeggen dat we het bij hun hebben gehaald als we opgepakt worden, mogen we het laatste stukje zelf lopen. Een hele onderneming, maar de biertjes zijn in the pocket.

Na, voor Janneke, een kort nachtje, omdat ze toch nog de stad ingedoken is en daarna is gaan zwemmen om de nodige afkoeling te vinden, gaan we de volgende dag naar Playa del Carmen, maar maken we eerst een tussenstop bij Chichen-Itza, de grootste ruïne in Mexico.

1. Dorenda:
    23 oktober 2012
    jamjam!! pannenkoeken..:):)
  2. Kip:
    24 oktober 2012
    ahh eindelijk kan ik jullie iets leren!! (lees; dicteren vanuit google) De huizen in zijn er, sinds ongeveer 40 jaar, geel geverfd als dank voor de goede mais oogsten! Dus.. dat wordt heel dankbaar popcorn en maiskolfjes eten!!
  3. Nadja:
    26 oktober 2012
    Ik heb eindelijk tijd gehad om de verhalen te lezen!!
    Wat mij wel erg opvalt dat in elk verhaal alcohol voorkomt, stelletje alcoholisten!
    Hahah