Chili¨: Iquique, Santiago, Valparaiso en de komst van moeders.

11 maart 2013 - Bariloche, Argentinië

Ik heb vanuit Oruro de bus genomen naar Iquique. Dit een plaatsje net over de grens van Chili. Vanuit hier heb ik de bus genomen naar Santiago. Deze twee busritten was bij elkaar ongeveer 38 uur. Gelukkig heb ik mijn tablet en ging de tijd snel. Aangekomen in Santiago moest ik op zoek naar een hostel voor een nachtje. In de bijbel had ik er zo een gevonden. Aangekomen in het hostel ( 11 uur s avonds) was het tijd voor een heerlijke douche. Na de douche ben ik gaan slapen. De volgende ochtend ben ik vroeg op gestaan omdat ik graag naar Valparaiso wilde. Deze stad is een uur rijden van Santiago.  Op het busstation was het even zoeken naar het goede loket voor deze bus. Ze hebben namelijk 4 busstations en allemaal even groot als de stad Den Bosch. Gelukkig kreeg iemand in de gaten dat ik een beetje verdwaald was. Hij bood zijn hulp aan en ik zei natuurlijk geen nee. Met zijn hulp had ik mijn ticket zo geboekt. Na tien minuten wachten vertrok de bus al. Aangekomen in Valparaiso kon de jacht naar een hostel weer beginnen. Gelukkig had ik er snel een gevonden. Een nadeel ik moest een berg op lopen om er te komen.

Nadat ik was ingecheckt ben ik de stad gaan verkennen. De stad staat bekend om zijn cultuur, unieke architectuur, kleurrijke muurschilderingen en de bohemain style. Het was geweldig mooi om hier rond te lopen. Ook vind je op verschillende plekken liften die bepaalde stukken stad als het ware aan elkaar verbinden. De liften zijn allemaal voorzien van prachtige schilderwerken. De meeste liften stammen uit 1889, compleet van hout en zodra hij in beweging komt hoor je ook hoe oud ze zijn. Erg gaaf om zo een stad te verkennen. Mijn fototoesstel moest vandaag even overwerken.

Terug gekomen in het hostel heb ik kennis gemaakt met Alex. Hij slaapt in dezelfde dorm als mij. Ik had een erg leuk gesprek met Alex en voor we het wisten was het eigenlijk wel tijd om te eten. Alex had toevallig al boodschappen gedaan en hij vroeg of ik mee wilde eten. Dit vond ik een goed idee. Op het menu stond vandaag spaghetti met saus. Ik miste alleen de groente. In overleg met Alex heb ik wat groenten bijgehaald en kon het koken beginnen. Tijdens het koken was het erg gezellig. Toen de pasta klaar was kon het eten beginnen. Na het eten hebben we nog wat biertjes gedronken.

De volgende dag was het tijd voor een dagje strand. Het was vandaag ook valentijnsdag en dat nemen ze in Chili erg serieus. Overal langs de weg stonden mensen bloemen, kaarten, hartensnoepjes, ballonnen etc te verkopen. Alex wist de weg er naar toe en zo lagen we vrij snel lekker te bakken aan het strand. Ik had mezelf niet ingesmeerd met zonnenbrand en dit heb ik s avonds ook geweten. Een kreeft zou jaloers zijn op mijn kleur.

s´Avonds was het weer tijd om te koken. Na het eten moesten we allebei naar het busstation. Alex ging die avond richting Pucon en ik terug naar Santiago.

Aangekomen in Santiago was het weer tijd om een taxi aan te houden. Zo gezegd zo gedaan. Tijdens de taxi rit vond ik dat de taximeter erg raar deed. Hij liep heel snel op en zo was het al snel 50 euro voor 5 minuten rijden in de taxi. Dit probeerde ik de taxi chauf uit te leggen alleen ging dit niet helemaal soepel in mijn spaans. Wat ik er uit begreep was het volgens hem een hele normale prijs. DUS NIET. Aangekomen bij het hostel moest ik omgerekend 60 euro betalen. Ik was het hier totaal niet mee eens en ik kreeg ruzie met deze beste meneer. Een probleem hij sprak alleen spaans, was 100 keer dikker mij e droeg om elke vinger een goude ring. Na tien minuten ruzie maken dacht ik dat het beter was om hem te betalen aangezien hij toch wel wat sterker is dan mij. In het hostel vertelde ik dit verhaal en het bleek dat je normaal maar 15 euro hoeft te betalen. Ik was pisnijdig en  in staat om zijn nek om te draaien maar ja. De meeste mensen worden een keer beroofd en mij overkomt dit.

Omdat mijn humeur tot het nulpunt was gedaald ben ik maar snel gaan slapen. De volgende dag zouden mijn moeder en Jaap aankomen yeahhhh!. In het hostel heb ik even gevraagd hoe ik zelf naar het vliegveld kon komen. Dit bleek heel makkelijk. Binnen een uur stond ik op het vliegveld en kon het wachten beginnen. Het duurde best lang voordat ze eindelijk door de deur kwamen. Maar het was het wachten waard. Na 6 maanden zag ik mijn moeder weer. In een woord geweldig!

Ik ben samen met hen naar het hostel gegaan en we raakte natuurlijk niet uitgepraat. s´Middags zijn we de stad ingelopen. Het was voor moeders en Jaap even wennen aan de temperatuur (35 graden). Eenmaal aangekomen in de stad hebben we een terrasje opgezocht. Om drie uur zou een gratis stadstour beginnen. Dit leek ons wel wat. Na tien minuten vonden Jaap en mijn moeder het wel mooi geweest, het was heel erg heet en ze waren natuurlijk best wel moe van de lange vlucht. Ze besloten om lekker terug te gaan naar het hostel. Ik heb de stadstour wel gedaan en ik denk dat dit de leukste stadstour was die ik ooit heb meegemaakt. Hoe de man alles vertelde het leek wel of je in een film zat zo enthousiast! Normaal ben ik binnen 5 minuten al afgedwaald alleen dat was bij deze stadstour niet mogelijk, je bleeft geboeid luisteren. Tijdens de stadstour had ik een een aantal leuke jongens leren kennen uit Nederland. Na de stadstour ben ik samen met hen en de tourguide biertjes gaan drinken. En drie keer raden wie we tegenkwamen; Moeders en jaap. Hen hadden ondertussen al een hele kan sangria op.

Na de biertjes was het tijd om te eten. Een jongen van de stadstour at gezellig mee. Na het eten zijn Jaap en Moeders richting hostel gegaan en ik en Sheng hebben nog een aantal biertjes gedronken in de stad.