Valparaiso en Pucon met Jaap en mijn moeder.

16 maart 2013 - Bariloche, Argentinië

De volgende dag kwam ik erachter dat ik jawel voor de tweede keer mijn oplader van mijn tablet was vergeten in het hostel in Valparaiso. Dit betekende dat we terug moesten naar deze plaats. Jaap en mijn moeder vonden dit totaal niet erg want in Valparaiso kan je heerlijk naar het strand en het is toch we'll een plek die hen ook moeten zien. Bij het busstation hebben we tickets gekocht en anderhalf uur later konden we vertrekken. Het was erg druk op de weg vanwege het weekend dus de busrit duurde iets langer. Aangekomen in Valparaiso zijn we naar hetzelfde hostel gegaan waar ik al een keer had geslapen. Gelukkig zat mijn oplader nog in het stopcontact :-) . Nadat Jaap en mijn moeder waren ingecheckd liet ik hen de stad zien en hebben we heerlijk in het zonnetje wat gedronken. Omdat ik hier al een aantal dagen was geweest en heel erg verband ben had ik besloten om dezelfde dag nog een nachtbus te nemen naar Pucon. Ik zou Jaap en mijn moeder twee dagen later weer zien in Pucon. De nachtbus ging snel en voor ik het wist was ik in Pucon. Ik had gelijk een prachtig uitzicht op de vulkaan ( zie fotos). Alex stond op mij te wachten bij de bus en samen gingen we naar het hostel. Omdat Alex er al ff was kon hij mij precies vertellen wat er te doen en te zien was. Erg handig. Pucon maakt deel uit van het lakedistrict. Je kan heel veel sportieve activiteiten doen zoals wandelen,raften, mountainbike etc. Een prima plek dus voor mij om een aantal dagen te verblijven. Alex en ik hadden besloten om vandaag een wandeling te makenvan ongeveer 8uur. De bus zou om een uur smiddags vertrekken. We hebben
boodschappen gedaan in de supermarkt voor de lunch. Hierna was het tijd om met de bus mee te gaan. De busrit duurde ongeveer 1 uurtje. Aangekomen bij het park hebben we ons entreebewijs gekocht en kregen we uitleg over het park en welke routes je kan lopen. Na deze uitleg zijn we begonnen met lopen. Al snel liepen we in een prachtig gebied met hele mooie natuur. Na ongeveer een uurtje te hebben gelopen vonden wij het we'll tijd voor onze heerlijke lunch. Broodjes met kaas, komkommer, tomaat en mosterd en als toetje een heerlijke sappige appel. Na de lunch zijn we verder gaan wandelen. Het bleek al snel dat de wandeling voornamelijk omhoog was. Tussendoor had je een aantal miradors en konden we even op adem komen. Na ongeveer 3 uur lopen kwamen we aan bij de grote mirador; een prachtig uitzicht over een meer met hele mooie bergen. We hebben hier een half uurtje gezeten en toen was het tijd om terug te lopen want de laatste bus zou om half 8 s avonds gaan en het was al 5 uur en we moesten nog twee uur teruglopen. De weg naar beneden was vrij makkelijk. Soms we'll even uitkijken omdat de paden vrij modderig waren en soms vrij stijl maar dat maakt het ook weer avontuurlijker. Aangekomen bij het beginpunt stond de bus al te wachten en het was het dringen voor een zitplaatsje. Gelukkig konden we nog twee zitplaatsen bemachtigen. De rit terug duurt normaal een uurtje maar er was file dus kwamen we een uurtje later aan. We hebben gedoucht en zijn daarna wat gaan eten. Nig even een biertje gedronken en daarna lekker gaan slapen. De volgende dag kwamen Jaap en mijn moeder aan op het busstation. We hebben ze opgepikt en naar het hostel gebracht. We hebben samen besproken wat we vandaag willen doen. Jaap en mijn moeder waren best moe van de busrit en wilde een dagje relaxen. De thermale baden waren daar de perfecte aangelegenheid voor. Ik had hier niet zo veel zin in en besloot om samen met Alex een mountainbike tocht te gaan maken naar een waterval en een strand. Op naar de verhuurshop. Nadat we de fietsen hadden gehuurd kon de tocht van 46km beginnen. Het was erg leuke tocht met onverhardewegen. Omhoog en omlaag bochtje naar links en naar recht. Onderweg kwamen we langs mooie bergen, riviertjes en verschillende landschappen. Na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij de waterval. We hebben de mountainbikes op slot gezet en zijn naar de waterval gelopen. Het was een erg mooie waterval met een mooie blauwe kleur. We vonden dit ook we'll een goede plek om onze lunch te eten. Na de lunch hebben we nog wat rondgelopen en fotos gemaakt. Hierna was het tijd om verder te mountainbike richting het strand. Alex bekeek de route even hoe we moesten fietsen, en daarna gas erop. Het was nog een aardig eindje bike maar aangekomen aan het strand was het alles waard het was een strand gelegen aan een meer omringd door bergen. Alex zocht even verkoeling in het water en daarna was het tijd om terug te bike. De terug weg was 22 km. Er waren een aantal stukken waar je stijl naar beneden ging. In het begin beetje eng maar daarna erg gaaf. De rest van de weg was erg saai. Het was een verharde weg met druk verkeer en niks moois om te zien. Ook voelde ik mijn lichaam en dan voornamelijk mijn kont erg goed. Na ongeveer twee uurtjes fietsen waren we terug in Pucon. We hebben de mountainbikes terug gebracht en hebben boodschappen gedaan voor het avond eten. Tijdens het koken kwamen Jaap en mijn moeder terug van de thermale baden. Ze hadden het erg fijn gehad en waren heerlijk ontspannen. We hebben samen gegeten en daarna zijn we gaan slapen. De volgende dag ging Alex op de bus naar Bariloche en wij gingen een plan maken voor vandaag. Ik had eigenlijk gepland om de vulkaan Vilarica te beklimmen alleen had ik in Valparaiso de onderkant van mijn voeten verbrand. Nu zul je we'll denken hoe krijgt ze dit voor elkaar. Nou heel simpel het zand van het strand was erg heet met het gevolg dat mijn voeten verbrand waren. Hierdoor moest ik de tour afzeggen. Ik baalde naturlijk goed maar ja helaas niks aan te doen. Mijn moeder en Jaap gingen vandaag de wandeling maken in het park en ik had besloten om te gaan hydrospeeden. Dit is een nieuwe extreme watersport wat lijkt op raften. Echt iets voor mij dus. Ik werd opgehaald in het hostel en ik werd afget bij de plek waar iedereen verzameld. Hier waren veel meer mensen die hydrospeed gingen doen. We kregen uitleg hoe het werkt en hierna kregen we al onze materialen; een wetsuit, flippers en een soort van klein piepschuimbootje. Ik zal even een korte uitleg geven wat hydrospeed is. Je gaat met dit kleine bootje de rivier af. Tussendoor passeer je verschillende stroomverschillen. Bij raften zit je in de boot en bij hydrospeed ga je er echt in. Nadat iedereen zijn spullen had gingen we het water in en kon het wateravontuur beginnen . In het begin was de rivier nog erg rustig todat de eerste echte stroomversnelling kwam. De gids legde elke keer precies uit wat je met doen. Zoals aan welke kant je de stroomversnelling in moet gaan want er zijn natuurlijk overal rotsen en het is niet de bedoeling dat je op de rosten afgaat. De eerste stroomversnelling was best we'll eng . Mega grote golven en overal rotsen en tussendoor moet je boot goed vasthouden en sturen. Na de eerste stroomvrersnelling was ik helemaal klaar voor de rest van de tocht. Er was een stroomversnelling die heel lang duurde en die super gaaf was:-) . Na ruim 1 uur was het alweer voorbij en gingen we terug naar het hostel met een geweldige ervaring rijker. S avonds hebben we met zijn drieeen gegeten en geborreld.