Carnaval Oruro

24 februari 2013 - Bariloche, Argentinië

Carnaval

Ik had samen met Alex en Stefanie ( een koppel uit Zwisterland) de nachtbus genomen naar Oruro de carnavalsstad. We kwamen daar s nachts om 3 uur in de stromende regen aan. Gelukkig had Alex snel een taxi gevonden. De taxi chauffeur wist op dit tijdsstip nog een ´hostel´waar we konden slapen. Na een aantal keer aanbellen werd er gelukkig open gedaan. Na een kort babbeltje mochten we er verblijven. We hebben onze spullen gedropt en zijn snel gaan slapen.

s´Morgens had ik contact gehad met Leena. Dat is van de meiden die ik had ontmoet in La paz en die werken in Cochabamba. Leena zou namelijk in eerste instantie slaapplekken en parade tickets regelen via een vriend van haar. Dit bleek alleen niet gelukt te zijn. Dus vandaag kon de jacht beginnen voor een slaapplek voor de carnaval. We zouden met een best grote groep zijn dus was het even zoeken en navragen waar iedereen kon verblijven. Gelukkig spraken Stefanie en Alex goed spaans en hadden we na een dag zoeken en prijzen vergelijken voor iedereen een slaapplaats yes! Ondertussen was de pre carnaval in Oruro in volle gang. De stad werd omgebouwd tot carnavalsoord. Overal werden tribunes gebouwd en ondertusen waren er al verschillende optochten bezig. Erg leuk om te zien en om al in de sfeer te komen. Wel was het al erg druk en dus goed opletten op je spullen. Wat in Zuid Amerika helemaal een hit is, is een soort van scheerschuim op iedereen spuiten die je tegenkomt. Om jezelf hier tegen te ´beschermen´ draagt bijna iedereen een poncho.  De buitenlanders zoals wij zijn natuurlijk hot item en binnen de kortste keren had ik mijn eerste schuimlaag al te pakken. Gelukkig is het maar schuim en kon ik de humeur er wel van inzien!

s´Avonds kon de jacht beginnen naar een goede plek voor de grote optocht zaterdag en zondag. We hadden overdag al rondgelopen in de stad en een beetje geinformeerd waar je het beste kon gaan zitten. Je hebt zeg maar de main plaza en daarnaast heb je straten waar je de optocht kan zien. We vroegen wat het verschil was. Het enige verschil was de prijs.

Na een uurtje rond gelopen te hebben en prijzen te hebben vergeleken hadden we een goede plek gevonden voor 15 mensen. We hadden zelf een toilet. We hadden alvast drie plaatsen betaald, de andere mensen zouden allemaal vrijdag aankomen.

En toen was de dag al weer voorbij. We waren blij dat we zowel slaap als parade tickets hadden voor iedereen, want heel veel mensen vertelde dat, dat zo vlak voor de carnaval niet zou lukken ( dus wel)  Van al dat geregel waren we best moe en sliepen ook snel.

De dag erna hebben we een beetje rondgewandeld in de stad, geinternet, gegeten en gedronken. Ook vandaag waren er verschillende optochten en overal muziek. Het was ook een stuk drukker.

Alex was nog beroofd. Hij had zijn portomonnee in zijn broekzak ( niet zo slim). Een aantal kinderen spoten wat van die schuim in zijn gezicht en voor hij het doorhad was hij zijn portomonnee met al zijn passen kwijt. Heel erg klote voor hem.

En toen was het vrijdag. Vandaag zou de rest van de bubs in etappes aankomen. We hebben deze dag vooral iedereen opgevangen en naar het hostel gebracht. s´Avonds was het tijd voor de eerste Carnavalsparty. Het werd geopent met prachtig mooi vuurwerk! Helaas begon het daarna heel erg te regenen en was het ook voor mij tijd om een poncho te kopen. Na het vuurwerk waren  er op verschillende pleinen muziek en bandjes. We hebben gedanst en bier gedronken.

Carnaval.

Zaterdag de carnaval kon beginnen. De parade begint in Ororu om 6 uur s´ochtends tot 12 uur ´s nachts. We vonden 6 uur s´ochtends net iets te vroeg om te gaan dus besloten we om, om tien uur te gaan. We dachten we zijn zo bij onze plekken, maar dit bleek helaas niet het geval. De stad was overvol met feestende mensen die allemaal de parade willen zien. De weg naar onze stoelen was door de parade. Wanneer er even geen groep aan het lopen was, mochten een aantal mensen de weg op, op zoek naar hun plaats. Wij hoefden gelukkig niet te lang wachten en we zaten snel op onze plekken. Iedereen had alcohol bij en het feest kon beginnen. Heel de dag door is er een parade met allemaal verschillende kostuums en maskers. Prachtig om te zien ( zie fotos) . In elke groep dansen er mannen en vrouwen en is er een band die muziek speelt. Ondertussen zingt iedereen op de tribunes en wordt er flink gedronken.En natuurlijk heb je de kinderen met hun spuitbussen vol schuim en zo af en toe vliegt er een waterballon voorbij. Binnen de kortste keren hadden we allemaal onze poncho aan, die volgespoten was met schuim. We wilden de kids´terug´pakken en daarom hadden we allemaal een spuitbus gekocht en kon de aanval beginnen: gringo´s tegen de bolivianen. Ik heb enorm veel gelachen.

s´Avonds begon het te regenen en hadden we besloten om terug naar de stad te gaan en wat te eten. Ik had die een beetje te veel gedronken en lag helaas vroeg op bed. De andere mensen zijn op stap geweest en kwamen rond 7 uur s ´ochtedends thuis.

Omdat ik natuurlijk vroeg sliep was ik samen met Alex en Stefanie vroeg uit de veren en klaar voor parade dag nummer 2. De parade is bijna hetzelfde alleen de meeste groepen dagen hun maskers niet. Ik had besloten om vandaag niet gelijk aan de alcohol te gaan maar te starten met water. Gedruende de dag kwamen de andere mensen aangedruppelt en rond 5 uur s avonds waren we weer compleet.

In de avond was het voor mij weer tijd voor een biertje. En na een biertje kwamen er nog een aantal. Tanja, Simone en ik hadden besloten dat het wel leuk was om fotos te maken met een aantal verschillende maskers. Zo gezegd zo gedaan. We klommen over de hekken heen en vroegen aan een aantal mannen of we de maskers op mochten. Dit was echt super gaaf en die maskers zijn zwaar! Ongelooflijk dat ze daar een hele dag mee lopen. Foto´s hiervan komen nog.Daarna hadden we besloten dat het ook wel leuk was om mee te dansen in de parade. Ook dit was geen probleem. Super leuk om samen met die mensen te dansen. Zo kreeg ik een beetje het kerkdrielse optocht gevoel! Ondertussen raakte we aan de praat met een  aardige Bolivaanse man die graag biertjes weg wilde geven. Hier had ik natuurlijk geen  probleem mee! De boliviaan had rond 12 uur s nachts genoeg biertjes gedronken en viel op de tribune in slaap. Een aantal dames die de vorige dag op stap waren geweest, hielden het niet heel de avond vol en zijn op tijd naar huis gegaan.

Gelukkig bleef het droog en hebben wij tot 2 uur s nachts de optocht gekeken. Hierna hebben we wat gegeten en zijn we gaan slapen. Helaas was er geen party meer.

De volgende dag was het tijd om Bolivia te verlaten. Ik heb afscheid genomen van de meiden uit Cochabamba en heb  de bus genomen richting Chili.

De carnaval was super om mee te maken maar het was voor mij de eerste keer dat ik hele erg heimwee had naar huis. Carnaval is echt mijn ding en dat wil ik maar op twee plekken vieren: Kerkdriel en Oeteldonk!

1. Tantetje Karin:
    25 februari 2013
    Hey Jannes, leuk verhaal. Mooi dat je dat allemaal hebt gezien, ik ben benieuwd naar de foto's. Je heb gelijk: alleen in Oeteldonk kun je echt carnaval vieren! Maar Oeteldonk loopt niet weg en zal blij zijn dat je d'r in 2014 gewoon weer bij bent. X
  2. Lieke:
    25 februari 2013
    Klinkt goed vrouwke!! Dikke knuffel!