Panama - deel 1

15 december 2012 - Ciudad Perdida, Colombia

Na een busrit van ruim vijftien uur zijn we aangekomen in Bocas del Toro, een party eiland in het noorden van Panama. In het hostel komen we drie jonge mannen uit Oss tegen en Janneke kan eindelijk weer eens praten zoals ze thuis ook praat. Home sweet home... ;)

Janneke kon hier de eerste avond meteen al haar energie van de afgelopen weken kwijt. Met een boot ging ze, met de helft van de mensen van het hostel, naar een bar waar je vanaf schommels en trampolines zo een verfrissende duik in het water kon nemen.

De volgende dag zijn we met een groep van vijftien mensen een toer gaan doen. Hierbij zouden we dolfijnen zien, maar achteraf bleek dat die al in geen weken gespot waren. Vervolgens zijn we gaan snorkelen en wat we hier tegen kwamen hebben we ergens anders nog niet gezien. Het koraal onderwater had echt alle kleuren van de regenboog (en meer). Als afsluiting zijn we naar frogbeach waar we niet naar kikkers op zoek zijn gegaan, maar gewoon lekker hebben geluierd en gevolleybald. Al met al een heerlijk dagje.

Het plan was om na deze dagen nog twee andere plaatsen te bezoeken voordat we Rona in Panama-city moesten ophalen. Dus na het weekend vertrokken we weer de binnenlanden in op zoek naar het `lost and found hostel.` Na een toch van twintig minuten over hobbelige paden en met onze tassen op onze rug zijn we eindelijk op plek van bestemming. Het hostel staat midden in de jungle, we slapen in stapelbedden van drie hoog, samen met nog zo`n vijfentwintig mensen, dolle boel dus. In het hostel komen we de `bende van Oss` weer tegen evenals twee Finse jongens die we in Bocas hadden ontmoet. Met de laatste twee besluiten we dezelfde dag nog de omgeving te verkennen. De eerste plek waar we komen zou ons een mooi uitzicht over een dorp moeten geven, maar meer als een dik pak wolken zien we niet. Dat was de toch van een uur toch echt niet waard! We hadden goede hoop dat de tweede bezienswaardigheid beter zou zijn, maar aan het gelach van de twee Finse jongens te horen die een stuk verderop liepen bleek dit niet het geval te zien. Het meer wat we zouden moeten zien, bleek niet meer dan een opgedroogd meer te zijn, waar hier en daar nog een beetje modder te zien was en een omgevallen boom.
Na een gebroken nacht (omdat het matras zo slecht is dat we in ons twee persoons stapelbed steeds tegen elkaar aanrollen) moesten we de volgende dag het moeilijke besluit nemen om of te gaan hiken en ons te houden aan het oorspronkelijke plan of om snel terug te keren naar Bocas waar we verzekerd waren van nog een paar gezellige dagen. De keus was snel gemaakt: terug naar Bocas.
Na anderhalf uur aan de kant van de weg te hebben gestaan, een aantal lifts van vieze mannetjes te hebben afgewezen, twee volle bussen hebben langs zien komen krijgen we een lift aangeboden van een Noors/Canadees stel die met hun camper rondreist. Dit was het meest gezellige en comfortabele rit tot nu toe, wat kan reizen dan toch leuk zijn! De tijd vloog voorbij en voor het wisten waren we weer in Bocas, tot grote vreugde van de eigenaresse van het hostel die onze namen nog wist en door wie we met een knuffel werden ontvangen.
Na hier nog twee dagen te hebben doorgebracht, toch nog schildpadden te hebben gespot op frogbeach, op beachcruisers naar een strand te zijn gefietst en gefeest te hebben en leuke mensen te hebben ontmoet, moeten we toch echt afscheid nemen. Het is tijd om naar Panama-city te vertrekken want daar gaan we Rona de volgende dag ophalen!! Zij reist vanaf Panama tot Brazilie met ons mee :-)

1. Dorenda:
    26 december 2012
    Haha..klinkt als een gezellige boel!
    En hoe te gek! een bar waar je vanaf een schommel of trampoline in het water kunt plonzen..:)
    Veel plezier maar weer ladies!! op naar de volgende update..
    Xx
  2. Petra konings:
    27 december 2012
    Erg leuk Janneke en Milou ja en toen kwam Rona aan. Word vervolgt ! (Ben benieuwd naar het volgende reisverslag !!)