Open water duikcurcus en poging tot Spaans in Honduras

14 november 2012 - Utila, Honduras

De duikcurcus

We zijn speciaal naar Utila gegaan zodat Janneke haar duikcurcus kon volgen. Utilia is de goedkoopste plek van de wereld om je duikbrevet te halen dus HET moment. Na een wilde boottrip van drie kwartier kwamen we aan op het eiland. Het leek net Nederland qua weer want het regende pijpenstelen.... Iemand van de duikschool heeft ons opgehaald. We werden hartelijk ontvangen, kregen een rondleiding en hierna werden we naar onze kamer gebracht. Echt relaxen was er voor Jan niet bij. Ze moest gelijk mee naar de duikschool om alle papieren te tekenen en ze kreeg uitleg over de open water curcus met als toetje het curcusboek wat ik helemaal uit mijn hoofd moest kennen. Omdat het zon slecht weer was kon ze de dag er na niet gelijk beginnen met duiken.

Milou had ondertussen een adresje gevonden waar ze de volgende dag verder kon gaan met het opkrikken van haar Spaans. Aangezien zij duiken niet leuk vindt en het geen weer was voor het strand, kon ze zo toch haar tijd nuttig besteden. Na de eerste les werd al snel duidelijk dat Milou de lerares eerst moest leren hoe ze les moest geven. Dat ging dus niet werken en daarom besloot ze om de laatste dagen maar geen les meer te nemen maar het zichzelf te leren...

De duikcurcus (Janneke)
Het eerste gedeelte van de duikcurcus bestond uit theorieles. Samen met twee andere jongens hebben we alle videos bekeken en alle hoofdstukken doorgenomen en na elk hoofdstuk kregen we een aantal herhalingsvragen. Dit was voor mij een check of ik goed had geleerd en opgelet. Daarnaast moest ik de theorie ook thuis doorlezen en vragen maken. Na het theoriegedeelte gingen we de geleerde theorie in de ondiepe zee oefenen. De oefeningen waren ondere andere:

* je duikbril onder water af doen en weer op doen

* je duikbril vol laten lopen met water en weer leeg laten lopen. Dit doe je door als het ware heel hard je neus te snuiten. Je kijkt met je gezicht naar beneden en wanneer je, je neus snuit richt je je hoofd naar boven. Zo loopt het water eruit.

* Je trimvest onder water opblazen

* je loodgordel afdoen en weer omdoen

* een stuk zonder duikbril zwemmen. Ik werd hiermee begeleid omdat ik lenzen draag en dus mijn ogen dicht mocht doen zodra mijn duikbril af was.

* regulator onder water uit je mond halen en weer terug in je mond doen.

* je buddy checken. Dit houdt in dat je bij je maatje alles controleerd voordat je echt gaat duiken. Je test de regulators, je controleert elkaars trimvesten, je kijkt of de loodgordel goed zit etc. Wanneer de check goed is kan de duik beginnen.

Zo waren er nog veel meer oefeningen.

Hierna moesten we het water in en de zwemproef doen. Dit betekende dat je aantal meter moet zwemmen en 10 minuten moest blijven drijven in het water. Dit was natuurlijk een eitje en zo gepiept.

Nadat we al deze oefenigen goed hadden uitgevoerd mochten we beginnen aan onze eerste twee duiken van twaalf meter. Tijdens het afdalen had ik eerst veel last van mijn oren. Geleidelijk ging dit beter en had ik minder last van mijn oren. Het tweede probleem was mijn duikbril. Tijdens het duiken liep mijn bril steeds onder water. Mijn duikinstructeur vertelde mij dat ik te veel lachte en dat daardoor mijn bril steeds vol liep met water. Een luxe probleem....Met een ondergelopen duikbril wordt het zien onder water erg moeilijk. Na heeeeel veel duikbrillen op te hebben gehad, had ik uiteindelijk een goede en kon ik eindelijk ook genieten van al het moois. Tijdens deze twee duiken hebben we ook nog een aantal oefeningen gedaan. Zoals de noodopstijging als je lucht op is. Je moet dan heel diep inademen en als een soort superman omgaan en heel hard aaaaaa roepen. Zo laat je de lucht vrij en ga je omhoog. Je mag bij duiken nooit je adem inhouden want dan kunnen je longen klappen. Vandaar dat je heel hard aaaa moet roepen als je omhoog gaat.

Voordat we de laaste twee duiken gingen maken op 18 meter moesten we eerst ons examen maken. Ik dacht ow jee dit wordt moeilijk, maar we mochten met zijn drieen in dezelfde ruimte het examen maken. We hebben natuurlijk samen het examen gemaakt en elkaar geholpen. Dus het was een eitje en super gezellig.

De laatste dag van onze duikcurcus gingen we twee duiken maken naar 18 meter. Tijdens deze duiken hoefde we geen oefeningen meer te doen. We hoefde alleen maar te genieten YES!

Deze twee duiken waren echt te gek omdat je gewoon heel lekker ontspannende en kon genieten van al het moois onder water. Ik heb veel verschillende soorten vissen gezien in de mooiste kleuren, kreeften, krabben en verschillende soorten murenes. En de laatste duik gingen we door een grot. Dat was een super toffe afsluiting.

Bij de duikcurcus zaten ook twee fundives. Deze heb ik de dag erna gemaakt. Je gaat met een divemaster en andere duikers de zee in  tot 18 meter en dan mag je genieten van alles wat onder water leeft. Hier hebben we dezelfde dieren gezien als de andere duiken maar het was nu heel tof omdat je gewoon echt alles zelf mocht doen.

Bij onze duikschool zat een bar en 's avonds was daar een snorkeltest. Mensen die de curcus tot divemaster volgen waren geslaagd en moedten een snorkeltest ondergaan. Dit houdt in dat deze mensen hun duikbril met snorel op moesten doen. De instructeurs goten in de snorkel allerlei soorten alcohol zoals whiskey, bier en rum. Het enige wat de divemasters hoefden te doen is drinken totdat ze niet meer konden. Een geweldig leuk gezicht! Ik had beloofd om foto`s te maken. Dit heb ik trouw gedaan en het resultaat was super. Het was een perfecte afsluiter van een aantal super toffe dagen met super leuke mensen! Een ervaring om nooit meer te vergeten.

Na een week in de regen op dit eiland was vooral Milou weer blij hier weg te kunnen. Op weg naar onze volgende bestemming, Nicaragua, overnachten we in de gevaarlijkste stad ter wereld. In deze stad blijken de meesten mensen te worden vermoord. Ook deze stad verlaten we weer veilig en wel en kan van ons to-do lijstje worden afgestreept.

1. Jax:
    3 december 2012
    Stemband, super dat je je brevet binnen hebt. Heel vet en heel jaloers! haha dat je duikbril vol loopt, ik ken het, heel irritant had het ook met mijn introduik. Nu snel ook mijn brevetje halen en dan keer duiken jans! Veel plezier nog samen! X
  2. Karin:
    3 december 2012
    Gaaf hoor!!! Let je wel op in Nicaragua!! Geniet ervan!
  3. Petra konings:
    3 december 2012
    Zo knap hoor,en natuurlijk een geweldige ervaring
  4. Rens Bluemink:
    6 december 2012
    zucht, nu wil ik ook weer het water in! Het sneeuwt nu in nederland... Milou, ga je schamen dat je de duikcursus niet gedaan hebt!
  5. Dorenda:
    26 december 2012
    Super goed Jan!!
    Ben benieuwd naar de foto's..:)